Výživa: Americkí vedci tvrdia, že plnotučné mliečne jedlá priaznivo ovplyvňujú plodnosť
Odoslané 02.03.2007 - 09:29
Odošli priateľovi Vytlač tento článok
Nízkotučné mliečne jedlá môžu podľa amerických vedcov zvyšovať riziko neplodnosti, plnotučné ju ovplyvňujú priaznivo.
K prekvapujúcemu záveru prišli vedci z Harvard School of Public Health v Bostone, ktorí v utorok informovali o záveroch svojho výskumu.
Riziko určitého typu neplodnosti je až o 85 percent vyššie u žien, ktoré jedia dve, alebo viac porcií nízkotučných mliečnych jedál denne, v porovnaní so ženami, čo si každý deň doprajú jednu plnotučnú mliečnu porciu, resp. jedlo s vysokým podielom mliečnych tukov.
Tieto ženy majú o 27 percent nižšiu pravdepodobnosť, že budú neplodné, ako ženy vyhýbajúce sa plnotučným mliečnym jedlám. Plnotučná zmrzlina alebo syr tak môžu zlepšiť vyhliadky na materstvo.
Dr. Jorge Chavarro bol sám prekvapený výsledkami výskumu. Zapojili do neho 18.555 žien vo veku od 24 do 42 rokov, ktoré otehotneli, alebo sa pokúšali otehotnieť v období rokov 1991 až 1999. Skúmali, či mliečne jedlá vo všeobecnosti môžu ovplyvniť plodnosť.
Nenašli však nijaké rozdiely u žien, ktoré jedli veľa mliečnych jedál a u tých, čo ich jedli málo, resp. žiadne. Rozdiely sa prejavili až vtedy, keď vedci posudzovali plnotučné a nízkotučné mliečne jedlá.
Ženy, ktoré jedli najviac nízkotučných mliečnych jedál, môžu podľa výskumu väčšmi trpieť na neplodnosť, súvisiacu s činnosťou vaječníkov, kedy telo zlyháva pri tvorbe dostatku vaječných buniek. Dôležitá je totiž laktóza (mliečny cukor).
"Bolo pre nás trošku prekvapením, že plnotučné mliečne jedlá pozitívne ovplyvňovali plodnosť," povedal Chavarro. Nie je to však výhovorka na jedenie "množstva a množstva zmrzliny". Jedna plnotučná porcia denne padne na úžitok, dodal vedec.
(TASR) |